lauantai 23. elokuuta 2014

Jakkaran jorinoita

[pallin porinoita]

Minut suunnitteli A. Aalto vuonna 1933. Nimeni on jakkara 60. Olen aika yksinkertainen: kolme taivutettua L-jalkaa ja pyöreä istuin. Minulla on myös nelijalkaisia sisaruksia, joita kutsutaan nimellä E60. Pinoudun kätevästi kauniisti kiertyväksi torniksi ja olen myös oiva laskutaso.

Minua pidetään yhtenä huonekalumuotoilun ikoneista, nerokkaan kauniina tuotteena, jonka yksinkertainen muoto ei koskaan vanhene. Viime vuosina osaa sisaruksistani ovat koristaneet saksalaisen suunnittelijan Mike Meiréen ja hollantilaisen muotoilijan Hella Mongerruksen rohkeat värit sekä Muumihahmot. 

Nykyisen omistajani ja minun tiet kohtasivat talvella vuonna 2000, kun minut oli hylätty Kruunuhaassa roskalavalle. Hän näki minut ja kaverini roskalavalla, josta otti meidät parempaan talteen maalitahroista ja viiluvioista huolimatta. Seuraavat 14 vuotta vietimme erinäisissä varastoissa omistajani elämänmuutosten mukana, mutta meille luvattiin aina parempia aikoja sitten joskus. 

Minun uudistamiseksi on ollut sen seitsemän suunnitelmaa. Omistajani on nähnyt minut monivärisenä, metallinhohtoisena, neonvärisenä ja onpa liitutaulumaalipurkkikin ollut jo hankittuna minua silmällä pitäen.

Nyt olen kokenut uudesti tulemisen. Minusta on hiottu epäkeskohiomakoneella ylimääräiset maalitahrat ja liat pois. Loppusilauksena olen saanut pintaani väritöntä Kiva puolihimmeää kalustelakkaa. Kaverini odottaa vielä uutta viilupintaa. Sitten voimme taas pinoutua ja palvella niin istuimena kuin laskutasona. Olen klassikko ja näytä taas siltä. 






8 kommenttia:

  1. Tällä kaverilla on siis pitkästi vielä virkeää elämää edessä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tajusin juttua kirjoittaessa, että on todennäköisesti jakkara elää pitempään kuin minä. Toivottavasti jommankumman tyttäreni kanssa.

      Poista
  2. Joskus yksinkertaisin ratkaisu on paras <3

    VastaaPoista
  3. Kiva tarina! Ajatella, että joku on viskannut tuon roskalavalle... Sinun onnesi!
    Minullakin on vastaava palli ja siitä voisin tehdä vastaavanlaisen tarinan. On nimittäin onnettomassa kunnossa vielä kun siinä on monta maalipintaa ja lohkeamaa ja tällä hetkellä terdellä kukkapallina :) Nyt jos saisin inspistä niin tekisin samoin... Hmmm, ehkä illalla alan puuhiin, kiitos inspiksestä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä :).
      Mukava kun kodintavaroilla on tarina.

      Poista
  4. Esineiden tarinat ovat niiden kiehtovinta antia. Minunkin aaltoni voisivat kertoa vaikka mitä... jos osaisi kuunnella. Kiva postaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on.
      Tästähän saisi haasteenkin - kerro huonekalusi tarina.

      Poista

Kiitos kommentista!
Roskapostien takia sanavahvistus käytössä, anteeksi vaiva.